هتروح فين في الصيف؟

هتروح فين في الصيف؟

الصيف يعني البحر ونسيمه العليل أو بمعنى أدق إسكندرية ومرسى مطروح، عشان كده “ولاد البلد” بتقدملك دليل المصايف في إسكندرية ومرسى مطروح:
– في العجمي عندك “الفردوس بيانكي” من الشواطئ الخاصة وأسعار دخول الشاطئ بتتغير من سنة للتانية.
– شاطئ “أوكسجين” في العجمي بيطاش، وفي شاطئ “شهر العسل”، و”الهانوفيل” وهو من الشواطئ المجانية في الدخول، لكن طبعا بتأجر الشماسي والكراسي وأسعارها مش مرتفعة.
– في بنظام الخدمة حسب الطلب زي “زهراء الهانوفيل” وفي شواطئ مميزة زي “البيطاش 1و2″، و”الهانوفيل”، و”أبو تلات 1 و2″، لكن خلي بالك الموج هناك عالي.
شواطئ مجانية تانية زي “شاطئ سيدي كرير” بسيدي كرير، و”المكس” بالمكس.
الأماكن الترفيهية
منطقة وسط البلد محطة الرمل في سينما أمير في شارع فؤاد، وسينما فريال على ترام محطة الرمل، وسينما مترو في شارع صفية زغلول جنب خروب آمال.
في سينمات تذكرتها مرتفعة شوية وفيها كمان افلام 3D بتنزل زي سينما مول سان ستيفانو، وجرين بلازا سموحة، وفي سينما ديب مول في رشدي، وسينما زهران في سموحة.
أما المسارح اللي ممكن تلاقي فيها عروض مسرحية زي مسرح بيرم التونسي في الشاطبي على البحر على طول، ومسرح الليسية الحرية شارع الإسكندر الأكبر الشاطبي.
وفي كمان مسرح الأنفوشي وده بتقام فيه عروض للثقافة الجماهيرية مجانية، وفي مسرح عبدالمنعم جابر في كامب شيزار على البحر؛ وده مجمع مسرح وسينما وفي مسرحيات قطاع خاص.
لمزيد من المعلومات عن شواطئ إسكندرية اضغط الرابط

“عجيبة وحمام كليوباترا والغرام” أفضل شواطئ مطروح

تتميز المدينة بشواطئها ذات الرمال البيضاء الناعمة، إذ تعد من أهم عوامل جذب السياح، والتي أتاحتها المحافظة بالمجان لجميع زوارها من أهم هذه الشواطئ.
شاطئ عجيبة
يبعد الشاطئ عن مدينة مرسى مطروح 28 كم غرب المدينة ويمتاز بالكهوف الطبيعية والمناظر الخلابة.
حمام كليوباترا
يبعد حمام كليوباترا عن مدينة مرسى مطروح حوالي 5 كيلومتر غرب المدينة، وهو عبارة عن صخرة ضخمة ينساب من إحدى فتحاتها منها إلى فتحة أخرى في شكل طبيعي.
شاطئ الأبيض
يقع على بعد 20 كيلو مترًا غربي مدينة مرسى مطروح.
شاطئ الغرام
استمد شهرته من صخرة “ليلى مراد” والتي غنت عليها أغنيتها الشهيرة “بحب اثنين سوا المية والهوا” في فيلم “شاطئ الغرام” الذي وقعت أحداثه في مدينة مرسى مطروح.
شاطئ بجوش
وهو عبارة عن خليج، ويعد من أجمل الشواطئ ويبعد عن مدينة مرسى مطروح حوالي 48 كيلو متر شرقًا.
شاطئ روميل
سمى هذا الشاطئ باسم “ثعلب الصحراء” على اسم القائد الألماني روميل، وذلك نتيجة وجوده بجوار الخندق الذي اختبأ فيه أثناء الحرب العالمية الثانية، وتحول الآن إلى متحف عسكري.

لمزيد من المعلومات عن شواطئ مطروح اضغط الرابط 
أما عن المزارات السياحية
مدينة “شالي أغادي”
مكانها في وسط المدينة، وهي عبارة عن أطلال مدينة سيوة القديمة، اتبنت في القرن الـ،12 وجميع مبانيها من مادة “الكرشيف” وهو خليط محلي من الملح والرمال الناعمة والطين، وهي مفتوحة للزائرين بدون تذاكر.
المسجد العتيق
واحد من أقدم مساجد الصحراء الغربية عمره 800 عام، مبني على الطراز الأندلسي، بأيدي سكان سيوة المحليين.
جبل الموتى
يقع على بعد 1 كم من ميدان السوق، يضم مجموعة من المقابر على شكل حجرات محفورة في قلب الجبل، كانت مخصصة للدفن في العصرين الروماني واليوناني، وفيها 4 مقابر شهيرة أهمهم مقبرة “سي آمون” الملونة، مواعيد الزيارة من 9 إلى 5 مساء يوميا، وسعر التذكرة 10 جنيهات للفرد و5 جنيهات للطلاب.
جبل الدكرور
يقع على بعد 3 كم جنوب سيوة، وهو عبارة عن سلسلة تلال منظرها خلاب، ومشهورة إن رملتها تستخدم في حمامات العلاج من الروماتيزم وآلام المفاصل والعمود الفقري والأمراض الجلدية.
معبد الإسكندر
يقع على بعد 3 كم شرق سيوة فى منطقة أغورمي، بيسموه برضه معبد الوحي أو التنبؤات، بناه كهنة آمون فى الأسرة 26 ، واتشهر بزيارة الإسكندر الأكبر عام 331 قبل الميلاد، وهناك سأل الكهنة من مستقبله فتنبأوا أنه هيحكم العالم، عشان كدا سموه معبد التنبؤات.
مواعيد الزيارة من 9 إلى 5 مساء، وسعر التذكرة 10 جنيهات للفرد و5 جنيهات للطلاب.
معبد “آمون”
أهل سيوة بيسموه “أم عبيدة”، بينه وبين معبد الإسكندر 800 متر، اتبنى في  عصر الأسرة 30.
بالإضافة لكل دا، في سيوة هاتلاقي أكتر من 200 عين مياه، ما بين مالحة وعذبة وكبريتية، وفيه منها بيستخدم في العلاجعين”جوبا” كليوباترا.
اسمها كمان “عين الشمس” وتعتبر من أشهر المزارات السياحية، وهي عبارة عن مغطس من الأحجار ممتلئ بالمياه الطبيعية الدافئة.
عين فطناس
متقلش شهرة عن عين “جوبا” كليوباترا، بينها وبين ميدان السوق 4 كم، وهي عين للمية العذبة، وعندها ممكن تستنى لوقت غروب الشمس وتاخد أروع صور لقرص الشمس وقت الغروب.
لمزيد من المعلومات عن شواطئ مطروح اضغط الرابط

الوسوم